چگونه جلوی چکه آب را بگیریم ؟ آموزش رفع نشتی شیرآلات

چگون جلوی چکه اب را بگیریم ؟

نحوه باز کردن شیر ظرفشویی اهرمی چگونه است؟

مراحل گام به گام رفع چکه شیر آب چیست؟

رفع چکه شیر اهرمی چطور انجام می شود ؟

دلیل چکه شیر آب چیست؟

تعمیر شیر آب قدیمی چگونه است؟

علت چکه کردن شیر آب اهرمی چیست؟

علائم خرابی کارتریج شیر اهرمی چیست؟

چطور جلوی نشتی شیر چرخشی را بگیریم؟

همه این سوالات وقتی به ذهن ما می رسد که شیر آب ظرفشویی ، شیر روشوی (توکاسه) ، شیر توالت (آفتابه) و یا شیر حمام (دوش) دچار نشتی می شود و چکه می کند. اما راه حل چیست؟

نکته: در ابتدا توجه داشته باشید که اگر شیر شما دارای گارنتی است پیش از هر اقدامی با واحد خدمات پس از فروش آن شرکت تماس بگیرید. امروزه شیرآلات استاندار و با گارانتی معتبر در ایران تولید می شود از جمله شیرآلات البرز روز ، درخشان و قهرمان . ما در فروشگاه ایران هود با شما هستیم تا بهترین ها را به شما معرفی کنیم.

رفع نشتی شیر آب از مهمترین کارهایی است که هر کس باید در منزل بلد باشد. معمولا شیرها بعد از مدتی نشتی پیدا می‌کنند که ما روش تعمیر آنرا به شما آموزش می‌دهیم. در این آموزش بصورت کامل با تعمیر و رفع انواع نشتی شیر آب اهرمی و چرخشی آشنا می‌شوید.

دلیل چکه شیر آب

قبل از خرید شیر ظرفشویی حتما مقاله راهنمای جامع و نکات خرید شیر ظرفشویی آشپزخانه رو بخون

 

انواع ایرادات و خرابی شیرآلات

معمولا شیرآلات به غیر از رنگ و آبکاری، 2 نوع ایراد ممکن است پیدا کنند.

  • چکه کردن و نشتی آب
  • کم شدن یا قطع شدن جریان آب

نشتی و چکه کردن شیر حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه بسیار آزار دهنده است. بخصوص شب‌ها هنگام هنگامی که می‌خواهید استراحت کنید، صدای چک و چک آب بسیار بد است.

از طرفی چکه کردن آب می‌تواند مصرف آب را بسیار زیاد کند و شما را متحمل هزینه اضافی قبض آب کند. همچنین می‌تواند باعث شود همیشه سینک و روشویی شما لکه دار باشند.

از همه اینها گذشته اگر نشتی آب از گلویی شیر باشد، می‌تواند باعث بروز رسوب  شود و عمر شیر را به شدت کاهش دهد. زیرا شما مجبور هستید مدام شیر را تمیز و جرم زدایی کنید.

با ما در ادامه همراه باشید تا رفع نشتی شیر آب را باهم تعمیر کنیم.

 

علت نشتی و چکه کردن شیرآلات چیست؟

قبل از اقدام به رفع نشتی شیر آب باید بدانیم که چرا شیر آب دچار چکه کردن شده است. شیرآلات اهرمی دارای کارتریج‌هایی هستند که جریان باز و بسته و میزان آنرا بصورت فشاری کنترل می‌کنند. شیرهای چرخشی هم مغزی گرد دارند که با پیچاندن شیر، یک صفحه به جلو و عقب می‌رود و جریان آب را با فشار افقی یا عمودی که بستگی به شکل شیر دارد کنترل می‌کنند. زمانی که در هر دو این شیرها کارتریج فرسوده شود و واشرها و اتصالات آب‌بندی داخل خراب شوند، از کنار آنها آب خارج می‌شود. یادتان باشد اولین چیزی که موجب چکه و نشتی آب می‌شود،‌ همین واشرهای لاستیکی هستند. همیشه از آنها چندتایی در منزل به عنوان یدک داشته باشید. در درجه اول باید ببینیم آب از کجا چکه می‌کند. سپس واشر آن ناحیه را عوض کنیم. اگر مشکل حل شد که هیچ. اگر نه در ادامه همراه ما باشید تا تعمیر آنرا به راحتی انجام دهیم.

 

اگر عمر شیرآلات برات مهمه حتما بخونش: آموزش تمیز کردن شیرآلات و از بین بردن رسوب

 

آموزش کامل رفع نشتی و خرابی انواع شیر آب

در ادامه به آموزش رفع نشتی انواع شیرآلات اهرمی و چرخشی می پردازیم. با توجه به اینکه در اکثر منازل از شیرآلات اهرمی استفاده می شود و شیرآلات چرخشی تقریبا از رده خارج شده ، ابتدا به آموزش رفع چکه کردن در شیرآلات اهرمی می پردازیم و در ادامه در مورد رفع نشتی شیرآلات چرخشی توضیح می دهیم.

 

رفع نشتی در شیرآلات اهرمی

اگر در منزل شما از شیر اهرمی استفاده می کنید بهتر است تا تعویض کارتریج را خودتان بیاموزید و انجام دهید. به دو دلیل : یک اینکه بخاطر وجود املاح در آب لوله‌کشی، همیشه این کارتریج‌ها هستند که دچار گرفتگی می‌شوند. از طرفی برخی از این رسوبات طوری هستند که باعث فرسوده شدن قطعات می‌گردند. چون این رسوبات نمکی به محیط می‌چسبند، از طرفی باعث خوردگی قطعات می‌شوند و از طرفی چون مانند سنگ سفت شده‌اند، قطعاتی که روی هم حرکت می‌کنند را هم دچار سایس می‌کنند. وقتی قطعات آب‌بندی ساییده شوند،‌ قطعا نشتی رخ می‌دهد. از طرفی گرفتگی کارتریج می‌تواند باعث کم شدن یا قطع کلی فشار آب هم بشود.

 

مرحله اول : جدا کردن دسته شیر

مانند تصویر یک قطعه پلاستیکی سبز، آبی یا قرمز رنگ زیر گردنی شیر وجود دارد. آنرا با یک پیچ‌گشتی یا هر وسیله نوک‌تیز دیگر جدا کنید. سپس یک سوراخی را مشاهده می‌کنید که داخل آن یک پیج آلن وجود دارد. با استفاده از یک آلن مناسب باید آنرا باز کنید. اگر ست آلن در منزل ندارید، آلن مخصوص این پیج را می‌توانید از بازار تهیه کنید. معمولا شیرهای امروزی یک شماره آلن هستند. با استفاده از پیچ گوشتی فیلیپس، پیچ تنظیمی را که دسته را در جای خود نگه می دارد، باز کرده و بردارید. اگر مدل شیر آب شما درپوش دارد، آن را با پیچ گوشتی سر صاف باز کنید. اغلب، یک پیچ آلن در کنار یا پشت دسته قرار دارد. انتهای آلن را داخل پیج قرار دهید و در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. پیچ را بردارید و با خیال راحت کنار بگذارید.

قیمت شیر آشپزخانه البرز روز – 10 مدل برتر شیر ظرفشویی

مرحله دوم : باز کردن کارتریج

وقتی اهرم باز شد، یک مهره  نگهدارنده غلاف شکل زیر آن وجود دارد که باید آنرا با یک لوله‌گیر یا آچار مناسب دیگر باز کنید. بعد از آن ممکن است مهره‌ای وجود داشته باشد. اگر هست آنرا هم باز کنید. معمولا زیر آن مهره‌ای وجود ندارد. آنهم کار سختی نیست و راحت باز می‌شود.

وقتی مهره نگهدارنده را باز کردید، حال می‌توانید کارتریج را به سمت بالا کشیده و آنرا بردارید. شاید لازم باشد کارتریج را با لوله گیر باز کنید. در مدل‌های مختلف شیر این فرق دارد. کارتریج در شیرآلات اهرمی تنها عامل کنترل جریان آب است که جنس آب از برنج و ترکیب پلاستیک یا لاستیک است.

 

مرحله سوم : تعویض کارتریج

برای رفع نشتی شیر آب اهرمی باید کارتریج آن شیر را تعویض کنید. از کارتریجی که دارید باید یک نمونه مشابه تهیه کنید. سپس آنرا مانند باز کردن،‌ داخل شیر قرار دهید و ببندید. سپس حلقه نگهدارنده آنرا نیز ببندید. دقت کنید که اگر حلقه شما پوسیده باشد، باید آنرا عوض کنید.

 

مرحله چهارم : نصب دسته اهرمی

حال مانند باز کردن، دسته را جا بزنید و قبل از بستن،‌ یکبار شیر را چک کنید. اگر همه چیز دست است و شیر چکه نمی‌کند، مشکل را حل کردید. سپس دسته را با آچار آلن سفت کرده و درپوش پلاستیکی آنرا در جای خود قرار دهید.

ما با چهار مرحله شیر آب اهرمی را تعمیر کردید.اما اگر شیر شما چرخشی باشد باید چه کار کنیم؟

 

رفع نشتی در شیرآلات چرخشی

نحوه تعمیر شیر کمپرسی

در بسیاری از منازل هنوز شیرهای چرخشی وجود دارند که به دلیل نگهداری اصولی، در وضعیت سلامت خوبی هستند. و یا شیر چرخشی جدید نصب شده است. برای تعمیر و رفع نشتی شیر آب چرخشی باید مراحل زیر طی شود:

 

مرحله اول : جدا کردن درپوش و دستگیره

این درپوش‌ها به راحتی با یک ابزار ساده از روی شیر باز می‌شوند. باید آنرا بردارید. سپس یک پیچ داخل آن وجود دارد. باید آنرا باز کنید. وقتی پیچ را باز کردید،‌ می‌توانید سر ولم یا دسته شیر چرخشی را بردارید.

رفع نشتی شیر آب

 

مرحله دوم : باز کردن مغزی

بعد از جدا کردن دستگیره یا ولوم شیر چرخشی، مغزی شیر را می بینید. حال با استفاده از یک آچار باید مغزی را بر خلاف حرکت عقربه‌های ساعت باز کنید. وقتی این کار را کردید،‌ مجموعه مغزی باز می‌شود.

رفع نشتی شیر آب

 

مرحله سوم : تعمیر یا تعویض مغزی

رفع نشتی شیر آب

وقتی شیر چرخشی چکه می کند و دچار نشتی می شود، به احتمال بسیار زیاد واشر های مغزی خراب شده و باید تغویض شود. برای جدا کردن پیچ واشر از پیچ گوشتی سر فیلیپ استفاده کنید. در قسمت زیرین پیچ یک واشر لاستیکی خواهید دید. این را هم بردارید. با ناخن یا لبه چاقوی، واشر ساقه را بیرون بکشید. احتمالاً در جای خود گیر کرده است، بنابراین ممکن است مجبور شوید کمی آن را تکان دهید. همین واشر می‌تواند عامل نشتی آب هم باشد. یعنی تمام واشرها می‌توانند عامل نشتی باشند.

تمام واشرها را بدون معطلی عوض کنید. واشرها قیمتی ندارند. همین واشرها عمر کوتاهی دارند و اگر تعویض نشوند، باعث خرابی و نشتی شیر می‌شوند. واشر ساقه جدید را در جای خود قرار دهید و پیچ واشر را دوباره به داخل بپیچانید. سپس مغزی را در سر جایش ببندید. مطمئن شوید که بیش از حد سفت نکنید، زیرا این کار می تواند رزوه ها را خراب کند.

اکر مغزی خراب بود، دچار پوسیدگی و یا لقی قطعات شده بود و یا به خوبی باز و بسته نمی شد باید مغزی را تعویض کنید.

 

مرحله چهارم : بستن معزی و ولوم

مفزی را در جایخ خود قرار دهید و آن را محکم کنید . سری شیر ولومی را ببندید و پیج آنرا به آرامی ببندید . نیازی نیست خیلی محکم بسته شود. سپس درپوش پلاستیکی که اول برداشته بودیم را سر جای خود قرار دهید. شیر آب را باز کنید و تست بگیرید که آب بصورت صحیح جریان داشته باشد. سپس شیر را ببندید و چند دقیقه‌ای رو‌به‌روی شیر صبر کنید. اگر شیر چکه نکرد همه چیز درست است.

 

جمع بندی

در این مفاله رفع هر دو نوع شیر اهرمی و چرخشی آموزش داده شد. از این پس می توانید خودتان شیرآلات خود را تعمیر کنید. توجه داشته باشید که اکثر شیرآلات استاندارد و بروز مانند شیرآلات البرز روز ، شیرآلات درخشان و شیرآلات قهرمان دارای گارانتی 5 ساله هستند و در صورت خرابی و نشتی ابتدا با واحد خدمات پس از فروش شرکت تماس بگیرید تا مشکل شما را بر طرف کند.

 

پ.ن: اگر میزان رسوب آب روی شیرآلات شما زیاد است ، نشان از سختی بالای آب دارد. برای کاهش میزان سختی آب و از بین بردن املاح مضر باید از دستگاه تصفیه آب استفاده کنید. ما به شما دستگاه تصفیه آب اکولایف مدل پریمیوم را پیشنهاد می کنیم.