راهنمای جامع و نکات خرید شیر ظرفشویی آشپزخانه

راهنمای خرید شیر ظرفشویی

نکات مهم در هنگام خرید شیر ظرفشویی

چه شیر ظرفشویی برای آشپزخانه من مناسب است؟

چگونه شیر ظرفشویی آشپزخانه خود را انتخاب کنم؟

چند مدل شیر ظرفشویی داریم؟

کدام مدل شیر ظرفشوی برای آشپزخانه من مناسب است؟

آیا شیر طرفشوی شاوری مناسب است؟

شیر ظرفشویی دومنظوره برای چه آشپزخانه ای مناسب است؟

در ابن مقاله قصد داریم به این سوالات و سوالات مشابه ، پاسخ دهیم

 

امروزه با توجه به تنوع بسیار زیاد محصولات در کاربرد و ظاهر انتخاب کار سختی شده است. اگر در مورد وسیله ای که قصد خرید آن را داریم تحقیق کافی نکنیم و حداقل اطلاعات را نداشته باشیم انتخاب سخت تر هم می شود. در این مقاله ابتدا انواع شیر ظرفشویی را معرفی می کنیم . سپس در مورد بررسی کیفیت جنس، آبکاری و دیگر موراد مهم در انتخاب شیر ظرفشویی می پردازیم.

 

ما در فروشگاه ایران هود در کنار شما هستیم تا شما بتوانید بهترین شیرآلات را متناسب با نیاز و بودجه خود انتخاب کنید و انواع شیرآلات را با کمترین قیمت برای شما ارسال کنیم. از جمله شیرآلاتی که در فروشگاه ایران هود عرضه می شود شیرآلات البرز روز ، شیرآلات درخشان ، شیرآلات قهرمان و شیرآلات کسری می باشد .

 

انواع مدل های شیر ظرفشویی

بطور کلی شیر ظرفشویی در چند نوع تفسیم می شود که در زیر به آن اشاره شده

  • شیر ظرفشویی ساده (علم ثابت)
  • شیر ظرفشویی شاوری (شلنگ دار)
  • شیر ظرفشویی فنری
  • شیر ظرفشویی چرخشی (مفصلی)
  • شیر ظرفشویی دومنظوره (دوکاره)
  • شیر ظرفشویی لمسی
  • شیر روگازی (رو قابلمه ای)

اگر عمر شیرآلات برات مهمه حتما بخونش: آموزش تمیز کردن شیرآلات و از بین بردن رسوب

شیر ظرفشویی ساده (علم ثابت) کدام است و کاربرد آن چیست؟

راهنمای خرید شیر ظرفشویی ساده علم ثابت

شیر ظرفشویی ساده یا علم ثابت، روی سینک ظرفشویی نصب می شود و علم آن قابلیت جابه‌جایی ندارد و فقط در همان محل به سمت چپ و راست می چرخد . این نوع شیر ظرفشویی مدل‌های بسیار مدرن و جدید شیرهای قدیمی هستند که به جای دستگیره تنظیم چرخشی، یک اهرم واحد برای آن تعبیه شده است. بدین شکل که شما برای تنظیم آب ابتدا باید اهرم را به سمت بالا یا خلاف جهت بدنه به بیرون بکشید و سپس بر حسب میزان دما به سمت چپ یا راست حرکت دهید تا دمای مورد نظر حاصل شود.

همچنین این شیرها قابلیت چرخش به سمت راست و چپ را دارند که با آن می‌توانید خروجی آب را به هر قسمتی که اندازه شیر به شما اجاره دهد برسانید. شیر های ظرفشویی علم ثابت با علم کوتاه و بلند تولید می شود. قسمتی که علم به بدنه شیر ظرفشویی متصل می شود نیز به دو صورت است. در نوع اول که روش قدیمی تر است ، علم به وسیله یک مهره به بدنه شیر متصل می شود. این مورد بعد از مدتی استفاده و با چرخش بیش از حد علم شیر، مهره هرز می شود و باعث جدا شدن علم و یا چکه آب از قسمت مهره می شود. نوع بعدی این مهره حذف شده و علم شیر به وسیله یک پیچ آلن روی بدنه شیر سوار شده که هم باعث زیباتر شدن شیر ظرفشویی شده و هم عمر آن را بسیار بالا می برد.

در این شیرها دیگر به جای مغزی‌های قدیمی از کارتریج استفاده شده که به مراتب هم راحت نصب می‌شوند و هم راحت قابل تعویض و تعمیر هم هستند. آب‌بندی این شیرها هم بسیار عالی است و به ندرت می‌توانید شیر اهرمی را پیدا کنید که چکه کند.

طول عمر این شیرها بسیار بالا است. به طوری که اگر از شوینده‌های اسیدی برای روی آنها استفاده نشود و مرتب با یک دستمال معمولی تمیز شود،‌ تنها کاری که باقی می‌ماند یکی این است که هر از چندگاهی سرشیر را باز کرده و املاح پشت آنرا را خالی کنید و اینکه بعد از چند سال ممکن است کارتریج نیاز به تعویض داشته باشد.

شیر ظرفشویی اهرمی ساده یا علم ثابت، دارای تنوع طرح بسیار زیادی است. این نوع شیر ظرفشویی در انواع مدرن و کلاسیک و با رنگ‌های سفید، مشکی، طلایی براق، کروم ، استیل مات، طلامات ، رزگلد و … تولید و به بازار عرضه می شود.

این مدل شیر نسبت به مدل‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم ارزان‌تر هستند.  قیمت این شیر ظرفشویی به برند، کیفیت متریال استفاده شده در تولید، وزن شیر، شکل ظاهری، نوع و کیفیت آبکاری و رنگ آن و دیگر موارد بستگی دارد.

 

شیر ظرفشویی شاوری (شلنگ دار) چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

راهنمای خرید شیر ظرفشویی شاوری

 

اگر به دنبال شیرآلات با کیفیت هستی، پیشنهاد میکنم این مقاله رو از دست ندی : کیفیت شیرآلات البرز روز

 

شیر ظرفشویی شاوری یا شیلنگ دار از دیگر انواع شیر ظرفشویی است که مهبوبیت زیادی دارد. ظاهر شیر ظرفشویی شاوری در حالت عادی مانند شیر ظرفشویی علم ثابت است. اما در واقع در قسمت درونی شیر یک شیلنگ تعبیه شده که به سری شیر متصل است . در صورت نیاز می توانید این سری را بیرون کشیده و تا جایی که طول شلنگ اجازه می دهد برای شستشو از آن استفاده کنید.

در برخی مدل‌ها در قسمت سری شیر، یک دکمه قرار دارد که شما باید آنرا بزنید تا شلنگ آزاد شود و شما بتوانید آنرا بکشید و به هر کجایی که خواستید آب را برسانید. بعد از رها کردن به سر جای خودش جمع می‌شود. در مدل های دیگر سری دکمه ندارد و سری شیر به راحتی بیرون می آید. شیلنگ شیر های شاوری معمولا از جنس پلاستیکی حصیری می باشد و در برخی از مدل ها از جنس فلزی حصیری است.

معمولا شیلنگ های شیر شاوری به وسلیه وزنه ای که به شیلنگ متصل است سر جای خود قرار می گیرد ولی در بغضی مدل ها با فنر کنترل می شود. بزرگترین مزیت شیرهای شاوری متحرک بودن سری شیر است و به راحتی می توانید تمام نقاط سینک ، حتی سینک های بزرگ را نیز بشورید. معمولا توصیه می شود از شیر های شاوری در جایی استفاده شود که در قسمت زیر سینک وسایل زیادی نداشته باشید .

شیر ظرفشویی شلوری نیز، دارای تنوع است ولی نسبت به شیر ظرفشویی علم ثابت تنوع کمتری دارد . این نوع شیر ظرفشویی نیز در انواع مدرن و کلاسیک و با رنگ‌های سفید، مشکی، طلایی براق، کروم ، استیل مات، طلامات ، رزگلد و … تولید و به بازار عرضه می شود.

قیمت شبر ظرفشویی شاوری نسبت به شیر ظرفشویی ساده بیشتر است و قیمت آن به برند، کیفیت متریال استفاده شده در تولید، وزن شیر، شکل ظاهری، نوع و کیفیت آبکاری و رنگ آن و دیگر موارد بستگی دارد.

 

شیر ظرفشویی فنری چیست و چه کاربردی دارد؟

 

شیر ظرفشویی فنری مانند شیر ظرفشویی شاوری داری سری متحرک است. در این مدل شیر، سری شیر به وسیله شیلنگ که معمولا از جنس فلزی حصیری است به بدنه شیر متصب شده . این شیلنگ درون یک فنر قرار گرفته و سری شیر روی یک پایه قرار می گیرید. در صورت نیازی سری شیر را از روی پایه جدا کرده و برای شستشو اقدام می کنید. میزان شعاع حرکت سری شیر در شیر ظرفشویی فنری از شیر ظرفشویی شاوری کمتر است.

امروزه مهبوبیت شیر های ظرفشویی فنری بسیار بیشتر از شیر های ظرفشویی شاوری است و همچنین تنوع بیشتری نیز به شیر ظرفشویی شاوری دارد. شیر ظرفشویی علم فنری نیز در مدل ها مختلف با طرح های مدرن و کلاسیک تولید می شود . برند های مختلف، انواع شیر ظرفشویی فنری را در مدل ها و رنگ های مختلفی تولید می کند.

قیمت شیر ظرفشویی علم فنری نیز مانند شبر ظرفشویی شاوری از قیمت شیر ظرفشویی علم ثابت بیشتر است و این قیمت به برند، کیفیت متریال استفاده، وزن ، شکل ظاهری، نوع و کیفیت آبکاری و رنگ آن و غیره بستگی دارد.

قبل از خرید تجهیزات آشپزخانه (هود، سینک، گاز، فر و مایکروویو) این مقاله را بخوانید: بهترین برند های تجهیزات آشپزخانه

 

شیر ظرفشویی دومنظوره (دوکاره) چیست و چه کاربردی دارد؟

راهنمای خرید شیر ظرفشویی دو منظوره

شیر ظرفشوبی دو منظوره ( دوکاره) برای این منظور طراحی و تولید شده‌ که اگر از دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده می کنید ، دیگر نیازی نباشد که برای آن یک شیر جدا گانه نصب کنید. این شیر برای افرادی توصیه می شود که از دستگاه تصفیه آب استفاده می کنند و نمی خواهند سینک و یا صفحه کابینت خود را برای نصب شیر جدا گانه سوراخ کنند. شیر ظرفشویی دو منظوره نیز دارای تنوع زیادی است.

در برحی مدل ها  علم شیر ثابت بوده و بعضی از مدل ها دارای علم فنری می باشد. در مدل های جدید شیر ظرفشویی دومنظوره، مجرای آب تصفیه شده از مجرای آب شهری جداست و در برخی مدل های فقط یک خروجی آب وجود دارد. البته شیر های دومنظوره ای که دو مجرای جداگانه برای آب تصفیه شده و آب شهری دارد بسیار مناسب تر از مدل دیگر است.

این مدل از شیر ظرفشویی به دلیل کارایی عالی و همچنین استفاده دستگاه تصفیه آب در اکثر منازل ، طرفداران بسیاری دارد و از جمله پرفروش ترین و محبوب ترین انواع شیر ظرفشویی می باشد. قیمت این مدل شیر ظرفشویی نسبت به سایر شیر های ظرفشویی کمی گرانتر است. شیر ظرفشویی دو منظوره نیز در مدل ها و رنگ های مختلف تولید و عرضه می شود.

 

شیر ظرفشویی مفصلی (چرخشی) و کاربرد آن

راهنمای خرید شیر ظرفشویی چرخشی

این مدل شیر آشپزخانه جدیدترین طرح موجود در بازار است، دارای طراحی خلاقانه و منحصر به فردی است و برای آشپزخانه‌های سبک مدرن بهترین انتخاب به شمار می‌رود. این شیر به صورت دو لوله افقی و موازی ساخته شده است که با زاویه ۳۶۰ درجه قابلیت چرخش دارند. به این ترتیب امکان دسترسی به تمام قسمت‌های سینک برای کاربر فراهم می شود، قیمت نسبتا بالایی در میان انواع شیرآلات آشپزخانه دارد اما برای کسانی که به دنبال یک طرح خاص و منحصربه فرد هستند مناسب است.

 

شیر ظرفشویی لمسی

برراهنمای خرید شیر ظرفشویی لمسی

نسل جدیدی از شیر آشپزخانه هستند که به منظور راحتی کاربر و صرفه‌جویی در مصرف آب طراحی شده‌اند. روش کار این شیرها دقیقاً مانند شیرهای اهرمی است. شما اهرم را فشار داده و آب از شیر خارج می‌شود، برای قطع کردن آب می‌توانید با ساعد یا آرنج علم شیر را لمس کرده تا آب بسته شود. همچنین با لمس مجدد شیر آب باز می‌شود. مراقب باشید اگر آب روی حالت داغ بسته شده باشد در صورت لمس مجدد آب داغ مجدد باز می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر حتما مقاله  شیر ظرفشویی لمسی چیست و چگونه کار می‌کند؟ را بخوانید.

 

شیر روگازی (قابلمه پر کن)

راهنمای خرید شیر روگازی (قابلمه پرکن)

جدید ترین نوع شیر آشپزخانه شیر قابلمه پرکن (شیر بالای اجاق گاز) است که یکی از انواع شیرآلات مدرن آشپزخانه می باشد. شیر رو گازی در واقع شیر آب مخصوصی است که بالای اجاق گاز صفحه ای نصب می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد تا همان‌جا ظروف خود را پر از آب کنید. در واقع با نصب شیرالات روگازی، دیگر نیازی نیست کتری یا قابلمه‌های کوچک و بزرگ خود را درون سینک آشپزخانه جا دهید و آن‌ها را پر کرده و تا اجاق گاز حمل کنید. در نتیجه احتمال ریختن آب در مسیر بین سینک تا اجاق نیز به کلی از بین می‌رود.

استفاده از شیر قابلمه پرکن (شیر روگازی) در کنار شیر ظرفشویی علاوه بر زیبایی منحصر به فردی که در فضای آشپزخانه شما به وجود می‌آورد، باعث بالا رفتن سرعت عملکرد شما می‌شود. با انواع شیرآلات بهداشتی در مقاله اختصاصی آن آشنا شوید.

شیر روگازی از دو اهرم با اندازه‌های متفاوت تشکیل شده است. این اهرم‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند تمام سطح اجاق گاز شما را به هر اندازه‌ای که باشد، پوشش بدهند. در واقع طراحی شیر بالای گاز به شکلی است که شما  می‌توانید ظرف خود را روی هر شعله اجاق گاز بگذارید و باز هم در هر زاویه‌ای، آن را به راحتی پر کنید.

در واقع این شیرآلات مدرن، طراحی منعطفی دارند و برای هر اجاق و آشپزخانه‌ای مناسب هستند. همچنین این محصول با یک ورودی و به صورت تک حالته با آب گرم و یا سرد تعبیه می‌شود. شیر قابلمه پرکن نیاز به مغزی توکار ندارد و به شکل روکار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول جلوه‌ای زیبا و مدرن به محیط آشپزخانه می‌بخشد.

چگونه جلوی چکه آب را بگیریم ؟

نکته مهم خرید شیر آشپزخانه

 

۱- قیمت شیر ظرفشویی

قیمت نقش مهمی در انتخاب شیرآلات دارد، زیرا تنوع قیمتی در این حوزه بسیار زیاد است. قبل از هر کاری میزان بودجه برای خرید شیر آشپزخانه را مشخص کنید. با مشخص شدن میزان بودجه، مدل‌هایی که در محدوده قیمتی مورد نظر شما نیستند را حذف کنی این‌گونه انتخاب برای شما آسان می‌شود.

 

۲- نوع شیرآلات

انواع شیر ظرفشویی وجود دارد که در بالا به برخی از آنها اشاره کردیم. شما با توجه به نوع نیاز و نصب خود باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. با توجه به نوع استفاده هم می‌توانید مدل‌های علم ثابت، دو منظوره، فنری، لمسی و شلنگ‌دار را انتخاب کنید.

 

۳- جنس شیر ظرفشویی:

جنس فلزی که شیر شما از آن ساخته می‌شود از اهمیت بالایی برخوردار است. هر چه شیر ظرفشویی شما از فلز باکیفیت‌تری ساخته شده باشد، برای شما بیشتر کار می‌کند. یکی از بهترین نوع جنس شیرآلات، جنس برنج است.

 

۵- ارتفاع و قوس علم:

ارتفاع علم در شیرآلات مختلف متفاوت است. هر چه ارتفاع علم بلندتر باشد شما آزادی عمل بیشتری موقع شستشو خواهید داشت. البته در برخی نمونه‌ها که دارای شیلنگ هستند به‌دلخواه اندازه علم تغییر می‌کند. قوس علم هم باید به اندازه‌ای باشد که آب خارج شده از شیر ظرفشویی دقیقاً به درون سینک ریخته شود.

 

۶- برند شیر ظرفشویی:

بهتر است به سراغ خرید برندهای شناخته شده بروید، زیرا این محصولات امتحان خود را پس داده‌اند. شما با خرید یک برند ناشناخته در واقع وقت و هزینه زیادی را به هدر می‌دهید. در انتخاب شیر به سایقه برند، کیفیت محصولات و گارانتی و خدمات پس از فروش آن برند دقت کنید.

از جمله برند های مطرح شیرآلات در ایران البرز روز ، درخشان ، قهرمان می باشد که در فروشگاه ایران هود با بهترین قیمت عرضه می شود.

 

۷- رنگ شیرآلات:

انتخاب رنگ شیر کاملا سلیقه ای بوده و به نوع دکوراسیون شما بستگی دارد.امروزه شیرآلات در انواع رنگ های کروم، استیل مات ، طلایی براق، طلایی مات، رزگلد، سفید ، مشکی و دیگر رنگ ها تولید می شود.

 

جمع بندی نهایی در انتخاب شیر ظرفشویی آشپزخانه

 

در این مقاله انواع شیر ظرفشویی را به شما معرفی کردیم و نکات انتخاب شیر ظرفشویی را توضیح دادیم. بنابراین با توجه به نوع کارایی و انتظاری که از شیر دارید شیر ظرفشویی مورد نظر خود را انتخاب کنید. البته بودجه و سلیقه نیز در انتخاب شما تاثیر زیادی دارد.