روش پاک کردن رسوب شیرالات

نحوه برق انداختن شیرآلات استیل چگونه است؟

روش تمیز کردن شیرآلات کروم ، طلایی ، طلامات ، سفید ، مشکی و … ؟

راه و روش اصولی پاک کردن شیرآلات کدام است؟

روش برق انداختن سینک و شیرآلات چیست؟

تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین چگونه است؟

روش تمیز کردن شیرآلات با سرکه چیست؟

برای پاک کردن رسوب آب از شیرآلات چه کاری باید انجام داد؟

پاک کننده قوی شیرآلات کدام است؟

چه موادی باعث آسیب رسیدن به شیرآلات می شود؟

روش تمیز کردن و برق انداختن شیر ظرفشویی ، شیر و سری دوش حمام ، شیر روشویی (توکاسه) و شیر توالت (آفتابه) چگونه است؟

این ها و چندین سوال دیگر در مورد تمیز کردن شیرآلات همواره پرسیده می شود. از آنجایی که شیرآلات بخش مهمی از دکوراسیون منزل به شمار می‌روند، تمیز و براق بودن شیرآلات باعث می شود تا منزل شما جلوه‌ی زیباتری داشته باشد. در پاک و تمیز کردن شیرآلات نکات مهمی وجود دارند که باید رعایت کرد تا پوشش رویی شیر (آبکاری و یا رنگ) آسیب نبیند و از بین نرود. در این مقاله سعی داریم به این سوالات پاسخ دهیم و روش های صحیح پاک کردن شیرآلات را بیاموزیم.

آموزش پاک و تمیز کردن شیرآلات با لیمو

دنبال شیرآلات لوکس هستی؟ شیرآلات البرز روز رو ببین و یه نگاهی هم به مقاله کیفیت شیرآلات البرز روز بنداز

علت کدر شدن شیرآلات چیست؟

همه می دانیم که آب شهری حاوی املاح بسیار زیادی است که در نقاط مختلف متفاوت است. یکی از این املاح درون آب کربنات کلسیم است. با استفاده مداوم از آب و پاشش آب به سطح شیرآلات، این ماده روی سطح شیر رسوب می کند و اصطلاحا شیر جرم می گیرید . به مرور زمان و افزایش رسوب روی سطح شیر، شیرآلات کدر می شود و جلوه بدی پیدا می کند.

اگر میزان رسوب آب روی شیرآلات شما زیاد است ، نشان از سختی بالای آب دارد. برای کاهش میزان سختی آب و از بین بردن املاح مضر باید از دستگاه تصفیه آب استفاده کنید. ما به شما دستگاه تصفیه آب اکولایف مدل پریمیوم را پیشنهاد می کنیم.

 

چرا باید شیرآلات را تمیز کنیم؟

همانطور که گفته شد به مرور زمان املاح درون آب باعث ایجاد رسوب روی سطح شیر می شود. اگر شیرآلاتی که دچار رسوب شده را مرتب تمیز نکنیم به مرور زمان میزان لایه رسوب روی سطح شیر بیشتر شده و نظافت و تمیز کردن شیر را بسیار سخت و دشوار می کند. علاوه بر این رسوبات باعث از بین رفتن پوشش سطح شیر (آبکاری یا رنگ) می شود. بنابراین برای اینکه عمر شیر خود را بالا ببرید و همیشه شیرآلات درخشان و زیبایی داشته باشید باید آن را مرتب تمیز کنید.

 

از چه موادی برای تمیز کردن شیرآلات استفاده نکنیم؟

در ابتدا مواد ممنوعه و نباید‌ها در تمیز کردن شیرآلات را نام می بریم . وقتی به فروشگاه‌ های سطح شهر مراجعه کنید با انواع شوینده‌ها،‌ وایتکس، جرمگیر، اسید، جوهر نمک و … مواجه می‌شوید. برای تمیز کردن شیر به هیچ عنوان نباید از جرمگیر و موادی که اسیدیته بالایی دارند استفاده کنید. مواد اسیدی که برای تمیز کردن سرویس بهداشتی و چینی آلات ساخته شده، می‌تواند رنگ شیرآلات شما را از بین ببرد. با استفاده از مواد شوینده اسیدی آبکاری شیرآلات از بین می رود و بعد از مدتی شیرآلات شما سیاه و یا پوسته پوسته می شود.

قیمت شیر آشپزخانه البرز روز – 10 مدل برتر شیر ظرفشویی

 

روش های صحیح پاک کردن شیرآلات چیست؟

اکنون که با مواد شوینده خطرناک آشنا شدید ، نوبت به آن رسیده که روش های اصولی پاک کردن و برق اندختن شیرآلات را بیاموزیم . و با بهترین روش های تمیز کردن شیرآلات آشنا شویم.

آموزش پاک و تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین

شیرآلات درخشان ، همیشه درخشان می ماند

1- تمیز کردن شیرآلات با آب و صابون

بهترین و خطرناک ترین روش برای پاک کردن شیرآلات استفاده از صابون است. برای این کار مقداری صابون (فرقی نمی کنه گلنار باشه یا لوکس، ولی گلنار بصرفه تره) را رنده کنید و در ظرفی نگه دارید. هر بار که می خواهید شیرآلات را تمیز کنید مقداری از این صابون رنده شده را روی سطح شیرآلات بمالید. بعد از 10 دقیقه سطح شیر را با آب بشویید و آن را با یک حوله خشک کنید. اگر از ابتدا که شیرآلات را تهیه کردید با این روش شیرآلات خود را مرتب تمیز کنید، شیرآلات شما همیشه براق خواهند ماند و عمرشان طولانی تر می شود.

 

2- پاک کردن شیرآلات با مایع ظرفشویی

یکی دیگر از روش های بی خطر برای برق انداختن شیرآلات استفاده از مایع ظرفشویی است. در این روش ابتدا مقداری مایع ظرفشویی روی سطح شیر می ریزیم و به خوبی تمام سطح شیر را آغشته می کنیم. بعد از 10 دقیقه شیرآلات را با آب شستشو می دهیم و با پارچه تمیز آن را خشک می کنیم.

 

3- برق انداختن شیرآلات با لیمو و آبلیمو

در این روش یک عدد لیمو را از وسط به دو نیم تقسیم می کنیم. سپس لیمو را به روی کل سطح شیر می کشیم. بعد از گذشت 10 دقیقه شیر را با آب می شوریم و آن را با حوله و یا دستمال خشک می کنیم. اگر لیمو در دسترس نبود از آبلیمو استفاده کنید. برای این کار یک پارچه را به آبلیمو آغشته کرده و روی تمام سطح شیر بکشید. و مانند قبل بعد از 10 دقیقه استراحت شیر را بشورید و خشک کنید.

شیرآلات قهرمان معروف ترین برند شیرآلات در ایران

4- تمیز کردن شیرآلات با سرکه

سرکه (مخصوصا سرکه سفید) یکی از بهترین مواد طبیعی برای براق کردن شیرآلات است. برای پاک کردن شیرآلات با سرکه ، دستمال حوله‌ای را به سرکه سفید آغشته کرده و دور شیرهای خود بپیچید. 10 دقیقه صبر کنید، سپس به کمک یک دستمال لکه‌ها و رسوبات را به راحتی پاک کنید. یا سرکه را با دستمال روی سطح شیر بکشید و بعد از استراحت آبکشی و خشک کنید. با توجه به اسیدی بودن سرکه بهتر است از این روش کمتر استفاده کنید و یا اگر شیرآلات شما رسوب بیشتری گرفته این روش را بکار ببرید.

5- تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین

یکی از بهترین مواد برای از بین بردن رسوب و شستشوی شیرآلات، به خصوص شیرآلات و سینک آشپزخانه که به علت قرار گرفتن در محیط آشپزخانه جرم زیادی به خود گرفته ،جوش شیرین است.  می‌گیرد. کافیست روی یک مسواک به اندازه کافی جوش شیرین ریخته و روی سطح شیرهای جرم گرفته بمالید. در مرحله بعدی باید شیرآلات را آبکشی کرده و با دستمال تمیز خشک کنید. سعی کنید از این روش برای تمیز کردن شیرآلاتی که جرم زیادی گرفته استفاده کنید.

6- برق اندختن شیرآلات با روغن بچه

شیرهای استیل سریع لک می‌شوند و نیاز به پاک کردن روزانه دارند. محلول‌های شیمیایی زیادی در بازار برای لکه گیری شیرهای استیل وجود دارد. اما بهترین روش استفاده از روغن بچه است. روغن بچه هم ارزان است و هم به پوست و شیرآلات شما آسیب نمی‌زند. کافیست مقداری روغن بچه را روی دستمالی تمیز ریخته و سطح شیر را به آن آغشته کنید. دوباره با یک دستمال دیگر سطح شیرآلات را تمیز کنید.

7- پاک کردن شیرآلات با آرد

به اندازه برابر آرد، سرکه و جوش شیرین را با هم مخلوط کنید (مثلا دو قاشق از هر کدام). سپس مایع را به کمک یک پارچه روی سطح شیرآلات بمالید. به شیر مدتی استراحت داده و سپس آن را آبکشی کرده و با دستمال خشک کنید. این روش یکی از قوی ترین روش های تمیز کردن شیرآلات است.

چگونه جلوی چکه آب را بگیریم ؟

8- تمیز کردن شیرآلات با نوشابه

 مقداری نوشابه را روی شیرآلات اسپری کنید یا با دستمال روی سطح شیر مالش دهید . کمی صبر کنید تا نوشابه اثر کند سپس توسط آب یا یک اسفنج نرم سطح شیرآلات را پاک کنید و با یک دستمال تمیز خشک کنید. نوشابه خاصیت اسیدی دارد به همین دلیل به راحتی می‌تواند جرم و رسوبات روی شیرهای خانه را از بین ببرد. به همین دلیل زیاد از این روش استفاده نکنید.

9- برق انداختن شیرآلات با شوینده

امروزه شرکت های زیادی اقدام به تولید شوینده های مخصوص شیرآلات کرده اند. این شوینده ها خطر کمتری دارد و با اسپره کردن محلول شوینده روی سطح شیرآلات و دستمال کشیدن روی آن به سادگی می توانید شیرآلات خود را تمیز و براق کنید.

آموزش پاک و تمیز کردن شیرآلات با سرکه

 

چگونه تمام قطعات شیرآلات را بطور کامل تمیز کنیم؟

در این مقاله روش های عمومی از بین بردن رسوب شیرآلات بررسی شد. اما رسوب آب ممکن است بر روی بخش های مختلف شیرآلات مانند بدنه و دستگیره، شکاف و درزهای دستگیره ها و یا بخش های داخلی شیر مانند پرلاتور جمع شود. تمیز کردن رسوب شیرآلات در هر یک از قسمت های شیر با روش های انجام می شود که در ادامه به آن می پردازیم.

روش برق انداختن شیرآلات

قبل از خرید شیر ظرفشویی حتما مقاله راهنمای جامع و نکات خرید شیر ظرفشویی آشپزخانه رو بخون

از بین بردن رسوب شیرآلات از سطح بدنه

برای پاک کردن رسوب تنه و دسته شیرآلات، می توان از هر یک از روش هایی که در بالا با جزئیات شرح داده شد، استفاده کرد. تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین، سرکه و لیمو از مؤثرترین روش های تمیز کردن شیرآلات بهداشتی است که در عین حال به آبکاری شیرآلات آسیب نمی زند.

 

از بین بردن رسوب شیرآلات از زیر دستگیره ها و شکاف بین قطعات

علاوه بر از بین بردن رسوب روی شیرآلات، پاک کردن رسوب بخش های داخلی تر آنها نیز اهمیت دارد. معمولاً از بین بردن رسوب شیرآلات که در زیر دسته و یا زیر شیر (محل قرار گرفتن شیر بر روی سینک) جمع می شود کمی دشوار است چراکه دسترسی به این بخش ها با پارچه معمولی و حتی مسواک امکان پذیر نیست. برای پاک کردن رسوب آب از این بخش ها می توانید از نخ دندان استفاده کنید:

  1. نخ دندانی به طول 30 سانتی متر جدا کنید.
  2. این نخ دندان را به سرکه سفید آغشته کنید تا رسوب بخش های مورد نظر راحت تر جدا شوند.
  3. نخ دندان را به دقت در میان درزهای مورد نظر خود بکشید.
  4. شیرآلات را آبکشی و با حوله ای تمیز و نخی خشک نمایید.

 

پاک کردن رسوب آب از پرلاتور

آموزش پاک و تمیز کردن شیرآلات با آبلیمو

پرلاتور یا همان سرشیر کاهنده آب در آبریز شیرآلات (محل خروج آب) بسته می شود. این بخش وظیفه مخلوط کردن آب و هوا را بر عهده دارد تا علاوه بر مصرف بهینه، فشار مناسب آب را نیز حفظ نماید. ساختار پرلاتور توری مانند است و به همین دلیل ممکن است به مرور زمان جرم ببندد و یا پشت این توری ذرات ریزی جمع شود. در این حالت برای پاک کردن رسوب آب پرلاتور و از بین بردن رسوب داخل شیرآلات مراحل زیر را طی کنید:

  1. پرلاتور را با دست و در صورت نیاز با استفاده از آچار باز کنید. پرلاتور بعضی شیرآلات در قطعه ای به نام بوش پرلاتور قرار می گیرد و در سر عَلَم نصب می شود. در این حالت برای دسترسی به پرلاتور کافی است بوش پرلاتور را با آچار باز کنید.
  2. به کمک مسواک رسوب آب موجود بر روی پرلاتور را پاک کنید.
  3. سپس پرلاتور را برای چند لحظه در مسیر آب با فشار بالا نگه دارید.
  4. در صورتی که پرلاتور کاملاً جرم گیری نشده است، برای پاک کردن رسوب آب آن، پرلاتور را بسته به میزان رسوب آن را به مدت 1 تا 2 ساعت در محلول آب و سرکه قرار دهید.
  5. پرلاتور را آبکشی کنید و سر جای خود ببندید. بهتر است بوش پرلاتور را با آچار سفت نکنید چون ممکن است در صورت نیاز مجدد به جرم گیری آن دچار دردسر شوید.

توجه کنید در صورتی که امکان باز کردن پرلاتور را ندارید و یا رسوبات دور آن را گرفته اند می توانید کیسه ای حاوی محلول آب و سرکه را به دور سر شیرآلات ببندید تا رسوبات کم کم حل شوند. سپس با مسواک بر روی بخش های مورد نظر بکشید و شیر را آبکشی کنید.

یه سوال؟ فرق توالت فرنگی وال هنگ با معمولی رو میدونی؟

 

چگونه داخل شیرآلات را تمیز و رسوب زدایی کنیم؟

رسوب زدایی شیرآلات

معمولاً زمانی که داخل شیرآلات دچار رسوب گرفتگی می شود، فشار آب خروجی از شیرآلات کم می شود. در این حالت نیز می توانید از سرکه سفید برای رسوب زدایی داخل شیرآلات اهرمی استفاده کنید:

  1. در مرحله اول جریان آب را قطع کنید. با بستن شیر پیسوار یا فلکه اصلی ساختمان این کار امکان پذیر است.
  2. به کمک آچار پرلاتور سر شیر را باز کنید. پرلاتور در سر علم شیر روشویی و ظرفشویی و یا در آبریز پایین شیر دوش حمام قرار دارد.
  3. دسته شیر اهرمی را باز کنید. برای باز کردن دسته شیر اهرمی نگین آبی قرمز را از جای خود بردارید و به کمک پیچ گوشتی، پیچ دسته اهرمی را باز کنید.
  4. قالپاق و مهره کارتریج را از جای خود خارج کنید تا به کارتریج (مغزی شیر اهرمی) دسترسی پیدا کنید.
  5. کارتریج را از جای خود خارج کنید.
  6. بخش های جدا شده را به مدت 1 تا 2 ساعت در محلول آب و سرکه قرار دهید.
  7. سپس با کمک مسواک رسوبات موجود بر روی کارتریج و پرلاتور را تمیز کنید.
  8. به کمک حوله ای آغشته به سرکه به درون جای کارتریج بکشید و حتماً این بخش را بعد از آبکشی به خوبی خشک نمایید.
  9. قطعات داخلی شیر را بعد از آبکشی خشک کنید و دوباره در جای اولیه خود ببندید.

 

نکته:

اگر می خواهید به آسان ترین روش پرلاتور (سری شیر) یا سر دوش حمام را تمیز کنید به این روش عمل کنید. یک نایلون پلاستیکی را با آب و سرکه پر کنید و روی سری دوش یا پرلاتوری شیر ظرفشویی ببندید. و چند ساعت به آن زمان دهید. بعد نایلون را باز کرده و آن قسمت را بشورید. با این روش رسوب پرلاتور و سری دوش بدون اینکه نیاز به باز کردن شیر باشد تمیز می شود.

آموزش تمیز کردن و برق انداختن شیرآلات

بهترین برند تجهیزات آشپزخانه رو بشناس

نتیجه گیری

در ابن مفاله انواع روش های تمیز کردن و رسوب زدایی شیرآلات به طور کامل توضیح داده شد. و در ادامه روش پاک کردن و از بین بردن رسوب شیرآلات به تفکیک نوع قطعات را توضیح دادیم . توجه داشته باشید که تمیز کردن شیرآلات بطور مرتب بسیار ضروری است و عمر شیرآلات شما را بالا می برد. اگر شیرآلات به طور منظم تمیز نشود، لایه های رسوب روی سطح شیر انباشته شده و باعث از بین رفتن شیرآلات می شود.

همچنین نوع موادی که برای تمیز کردن و پاک کردن رسوب شیرآلات مورد استفاده قرار می گیرد بسیار مهم است. به هیچ عنوان از مواد اسیدی مثل جوهر نمک ، جرم گیر، پاک کننده چینی آلات و … برای تمیز کردن شیرآلات استفاده نکنید. زیرا آبکاری و رنگ شیرآلات را از بین می برد. همچنین در صورت استفاده از مواد اسیدی و از بین رفتن آبکاری، گارانتی شرکت مربوطه شامل نمی شود.

 

آیا می دانید شیر ظرفشویی لمسی چیست و چگونه کار می‌کند؟